Jag var nyfiken om det skulle gå att sy skarvsöm med bomullstyg. Så jag sydde två små väskor att prova. Och det gick. Men jag föredrar ändå att sy skarvsöm med filttyg eller vadmal.
Jag tyckte att den här behövde några små blommor...
Jag var nyfiken om det skulle gå att sy skarvsöm med bomullstyg. Så jag sydde två små väskor att prova. Och det gick. Men jag föredrar ändå att sy skarvsöm med filttyg eller vadmal.
Jag tyckte att den här behövde några små blommor...
Ibland får man vara modig, och rita en mönster del och hoppas att det blir något. Det var lite krånglig att sy skarvsöm som 3d modell, men det gick. Lite fint som prydnad eller nåldyna, tänker jag.
Med lite inspiration från glasfönster ritade jag mönster och klippte alla delar i ullfillt och mörkgrå vadmal och sydde den i skarvsöm.
Baksidan i vadmal med öglor och mitt märke och år.
Lite roligt och smidigt att jag hittade ett lock som alla delar passade i. Det blev lättare att transportera så att jag kunde sy i soffan.
Av någon anledning skrev jag färgen på mönstret halv på nederländska och halv svenska. Ibland kan man undra hur mina hjärnor fungerar?
Ett roligt och färgstark projekt...
Kvällen innan församlingshemmets återinvigning var den färdigt! Lapptäcket fick plats i andakts-/samtalsrummet.
Många detaljer, quilt mönster inspirerad av dopfunten i Södra Hestra och Burseryd...
Signerad och klart.
Ett fint och betydelsefullt projekt, som jag faktiskt saknar lite nu att den är klart.
Så kul att Jönköpings Läns Hemslöjdsförbund satsar på skarvsöm! I veckan var det en samling i Gislaveds bibliotek med workshop och föreläsning om skarvsöm. Mycket intressant och inspirerende. Det blev en nåldyna av vadmal med lin baksida.
Och jag fick besked att de vill ha mina skarvsöm alster med i utställningen i Jönköpings länsmuseum 23 maj - oktober. Spännande!
Jag har en set med lappteknik mallar, och jag blev sugen på att prova om de skulle gå att använda vid skarvsöm. Svaret finns här. Alltid kul att prova på nytt. Till att göra hängslen använde jag en påtdocka, eller påtsvamp rättare sagt.