fredag 7 januari 2022

Brodera på tyll

 

Inte länge sedan hittade jag en fråga efter brodöser som skulle vilje brodera till teater föreställning som heter: Landbygdsupproret.

Man kunde få material, garn har jag mycket, men tyll hade jag inte. Så jag fick en m2 tyll att brodera på.

Jag förvånar mig ofta när jag går i skogen om hur många olika grejen som finns, olika former, texturer, färger, och hur de jobbar ihop. Det här var mitt inspiration. 

Jag försökte fånga detta genom olika handarbetstekniker, materialer och färger.

Vissa grejen gjorde jag innan projektet, vissa speciellt till det här. Det var inte så lätt att komma igång, och inte så lätt heller att brodera på tyll, för man ser genom, så man måsta tänka vad man gör på baksidan med.

Fint på snön, men då syns inte att det handlar om tyll, så också på altanen, och hängande. Det gör att bakgrunden, mitt utsykt, från mitt ställe på landsbygden, blir nästan del av arbetet.

Numera är det här på väg till Gävle, de ska använda det till olika kostymer. Omkring 100 brodöser var med från hela Sverige. Hoppas de kommer att vistas här också, och hoppas att det går att titta på det (tänkande på restrictioner...) 

Det var jättekul att få vara med i det här projekter, i facebookgruppen. Och föreställingens hemsida hittar man HÄR. I våren finns det att se i Gävle umråden, och i hösten ochså i andra delar av Sverige. Det blir spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar