torsdag 7 september 2023

CAL mini kaktus (1)

 


Jag ville testa om jag kunde virka lite kaktus utan mönster och det gick, och visade sig vare roligt med. När jag visade några på Facebook började folk be om mönster till de på nederländska. Och några bekanter med, så då kom jag på tankten att göra det här som CAL, då behövde jag inte skriva allt på en gång. Nu har det gått några veckor och har jag lagt ut bilden också på en svensk fb-grupp... så nu får jag nog översätta till svenska med...

Material
De är inte stora (den störste är 7 cm), så det går inte åt så mycket garn, det går bra med rester. Jag använder 8/4 bomullsgarn, något grönt till kaktusen, lite mörktbrun till jorden, och en annan färg till krukan. Jag gillar 2,0 mm virknål till det, men virkar du fast, kan du ta en som är lite större. Ta alltid lite en nål som är lite mindre än vad som står på garnet, då är man säker att vadden inte syns.

Vi virkar i amigurumi (spiraler) om inte mönstret säger något annat.


Mönster Kruka

Varv 1: börja med 6 fastmaskar (fm) i en ring (välja 'magic ring' eller andra luftmaska (lm))
Varv 2: 2 fm i varje m (12)
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa, upprep varvet ut (18)
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa, upprep varvet ut (24)


Varv 5: smygmaska i 1:e m, 1 lm, fm i bakre maskben, så att man får en kant.


Varv 6: 2 fm i 1:e m, 11 fm, 2 fm i nästa, 11 fm (26)
Varv 7: fm i varje m
Varv 8: 6 fm, 2 fm i nästa, 12 fm, 2 fm i nästa, 6 fm (28)
Varv 9: fm i varje m
Varv 10: 2 fm i 1:e m, 13 fm, 2 fm i nästa, 13 fm (30)
Varv 11: fm i varje m
Varv 12: 7 fm, 2 fm i nästa, 14 fm, 2 fm i nästa, 7 fm (32)
Varv 13: fm i framre maskben (bakre maskben använder vi senare till att sy fast jorden i krukan)


Varv 14: 1 sm i 1:e m, 1 lm, vänd på arbete, fm i bakre maskben (så man byter varv, se bild), sm i varvens 1:e m

Varv 15: 1 lm, fm i varje m, sm i varvens 1:e m. Klipp av.


Färdigt! 

Oroa dig inte om du tycker att botten är lite kurvigt, det fixar vi i nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar