tisdag 24 januari 2023

Utmaning 2023

Jag tänkte att utmana mig själv genom att göra en docka varja månad under 2023. Och det ska bli varje gång en annan designer. Så varje sista tisdag i månaden (jag vet att vi har en kvar i januari) kommer jag att visa en annan docka/djur. Kanske du får några rolige boktips och jag tänkte utveckla mig på det här viset. Snart kan jag göra dockor utan mönster. Det kan bli olika tekniker, behöver inte bara vara sytt.


Månadens docka är gjort efter en mönster av Tone Finnager från boken Tildas Hus. Dottern ville ha att det skulle gå att klä av och klä på henne, så det gjorde jag. Tyger till kläder valde hon, byxorna är sytt av en kjol som blev för liten, ullfilt till tröjan. Och för lite trosor blev trosor till dockan.


Den finns inte i boken, jag anpassade byxornas mönster till trosor. Jag sydde allt för hand.


Då var första Tilda docka, och årets första docka avklarat. I februari blir det en björn...


Om du tycker 'vad kul, jag vill vara med!', hör av dig, så kan jag skriva ditt länk under varja docka...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar