onsdag 1 september 2021

Dockkläder till Rosie

 

Dotterns docka Rosie ville också ha nya kläder, så det blev en klänning för henne med. Mönstret är från ABC Knitting (Elaine Philips) och hittas HÄR. Om du vill virka den, läs inte bara mönstret men också kommentarer, för mönstret stämmer inte riktig med bilden. Och dottern sa att det inte passar hennes andra docka Sadie, men jag har inte testat. Har också lite mindre knappar på backsidan (det var 11 i mönstret!)

Jag virkade med 8/4 bomullsgarn och virknål 2,75 och Rosie verkar nöjd. 


Rosie är en 46 cm docka, märke Bayer (heter Charlene egentligen) och har en mjuk kropp. Dottern ville ha trosor för henne.

Mönstret jag ritade innan till Sadie funkar inte till Rosie, så jag testade något annat. Tyget är en gammal klänning som blev för liten till dottern. Och det funkar, jag tycker det blev snyggt, hon kan ha dem som short med tycker jag, vad tycker ni? 

Jag provade first med gamla trosor, men det funkade inte alls. Så det blev en kjol istället. Med en gammal linnen som var för stor för mig och en klänning som blev för liten för dottern. Nu måste det väl blir någon tröja som passar med kjolen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar