måndag 6 september 2021

Onesiegurumi

 

Nej, jag skrev inte fel just nu, det är Sascha som påhittade ordet. Amigurumi men då utan att sy delar. Man virkar först alla delar och sedan virkar man huvud och kroppen och virkar alla delar på plats, Så när man når rumpan, då är djuret färdigt. Jättesmart!


Jag virkade några med virknål 2 mm och 8/4 bomull, den här kombination är fortfarande favorit!



Men Dollar Stores recycle garn och lite tjockare virknål funkar lika bra. Jag fick testa några mönster innan de kom in i boken.


Eller jag tar sock ull i stället till en mindre katt:


Eller akryl garn och 3,5 mm nål. Hunden kammade jag med kattborste, så att det blev 'hårigar'.


Mönster finns i Ravelry (på nederländska men också på engelska) och i boken Onesiegurumi (nederländska):


De var jättekul att virka, och det finns fler båda i boken och på Ravelry. Om jag inte var så upptagen med göra egen mönster just nu, skulle jag säkert virka fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar